Μια «έξυπνη» προσθήκη αναμένεται να αποκτήσουν σύντομα οι συσκευασίες των τροφίμων.
Ο λόγος για μια τεχνολογικά προηγμένη ετικέτα, ικανή να «διαβάζει» την κατάσταση της συσκευασίας στην οποία είναι κολλημένη όπως επίσης και του τροφίμου που φιλοξενείται σε αυτή...
Οι έξυπνες ετικέτες αναπτύχθηκαν από τη βρετανική εταιρεία Insignia Technologies και ενεργοποιούνται κατά το άνοιγμα της συσκευασίας. Χρησιμοποιώντας τρία βασικά χρώματα (καφέ, πορτοκαλί και μοβ) η ετικέτα «ανακοινώνει» την κατάσταση του συσκευασμένου τροφίμου με την πάροδο των ημερών, υποδεικνύοντας έτσι μέχρι πότε το προϊόν είναι κατάλληλο προς βρώση.
Πως λειτουργεί η έξυπνη ετικέτα
Η λειτουργία της ετικέτας βασίζεται στη μέτρηση των επιπέδων διοξειδίου του άνθρακα εντός της συσκευασίας και στην αλλαγή της εσωτερικής της ατμόσφαιρας μετά το άνοιγμά της. Στον κεντρικό κύκλο της ετικέτας εμφανίζεται η παρούσα κατάσταση του προϊόντος, ενώ σε τρία σημεία γύρω από αυτόν υπάρχουν οι σχετικές επεξηγήσεις (μόλις ανοίχθηκε, καταναλώστε σύντομα, η καλή κατάσταση του τροφίμου έχει παρέλθει).
Η ιδέα είχε ξεκινήσει πριν από περίπου πέντε χρόνια, από τον καθηγητή Άντριου Μιλς που τότε βρισκόταν στο Πανεπιστήμιο Στραθκλάιντ στη Γλασκόβη. Από τότε έχει τελειοποιηθεί και σήμερα ο δρ Μιλς, καθηγητής Χημείας Υλικών στο Πανεπιστήμιο Κουίνς, στο Μπέλφαστ και επιστημονικός σύμβουλος της εταιρείας πιστεύει ότι πρόκειται για μια τεχνολογία με πολλές δυνατότητες.
«Όλοι κάποια στιγμή έχουμε πάει στο ψυγείο και έχουμε αναρωτηθεί πότε ακριβώς είχαμε ανοίξει κάποια συσκευασία. Η έξυπνη ετικέτα επικεντρώνεται ακριβώς σε αυτό: τον χρόνο που είναι ανοιχτή η συσκευασία. Πρόκειται για ένα βασικό στοιχείο, προκειμένου να μην πετάμε άδικα φαγητό κατάλληλο προς βρώση» εξηγεί ο δρ Μιλς.
Στοπ στην υπερκατανάλωση
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι με τον τρόπο αυτόν, θα μπορούσαν να συμβάλλουν στον περιορισμό της υπερκατανάλωσης των τροφίμων που απορρίπτονται κάθε χρόνο, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν ακόμη λήξει. Σύμφωνα με επίσημα βρετανικά στοιχεία, ο μέσος Βρετανός πετάει κατάλληλα προς βρώση τρόφιμα αξίας 800 ευρώ ετησίως, από υπερβολική ανησυχία μήπως τα τρόφιμα στις ανοιχτές συσκευασίες στο ψυγείο έχουν χαλάσει.
Κατά την Insignia Technologies, ήδη αρκετές εταιρείες τροφίμων και αλυσίδες σουπερμάρκετ από τη Βρετανία, τη Γαλλία και τις ΗΠΑ, έχουν εκφράσει θερμό ενδιαφέρον για τις έξυπνες ετικέτες. Μέσα στα άμεσα σχέδια των ειδικών άλλωστε είναι και η δημιουργία ενός παρόμοιου συστήματος παρακολούθησης φρέσκων τροφίμων, κατάλληλο π.χ. για φρούτα, λαχανικά κ.ά. ή τροφίμων σε βάζα, μπουκάλια, όπως π.χ. ποτά, καλλυντικά κ.ά.