Κατά ένα τρίτο, έστω και χωρίς απολύσεις, θα μειωθεί το προσωπικό του δημοσίου έως το 2015, διαβεβαιώνει τρόικα και οικονομικό επιτελείο ο Αντώνης Μανιτάκης και προειδοποιεί πως ο ίδιος δεν πρόκειται να δεχθεί απολύσεις...
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, μάλιστα, ενημερώνει ότι με την πολιτική του απελευθερώνονται και 20.000 θέσεις, προκειμένου να ανανεωθεί η δημόσια διοίκηση με νέους, καταρτισμένους και ικανούς υπαλλήλους που προς το παρόν δεν απορροφούνται.
Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπολογίζει ότι η μείωση των μισθοδοτούμενων στο δημόσιο έως το 2015, με φυσιολογικές αποχωρήσεις βάσει του ισχύοντος κανόνα ένα προς πέντε για τον στενό δημόσιο τομέα, ανέρχεται σε 154.000 (με υπαλλήλους stage) και χωρίς να υπολογίζεται η μείωση που επέρχεται από τις ΔΕΚΟ.
Το υπουργείο Οικονομικών, μάλιστα, επιβεβαιώνει πως οι προβλεπόμενες αποχωρήσεις θα είναι αυξημένες κατά 30.000, αριθμό που το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ανεβάζει σε 40.000.
Συνεπώς προκύπτει η δυνατότητα 8.000 προσλήψεων με βάση τον κανόνα 1 προς 5 και το καθαρό «όφελος» είναι 32.000 αποχωρήσεις.
Το υπουργείο προωθεί το μέτρο της συνταξιοδοτικής ωρίμανσης, δηλαδή της πρόωρης οικειοθελούς συνταξιοδότησης, με εξαγορά πλασματικών χρόνων υπηρεσίας 35-40.000 υπαλλήλων.
Στόχος οι υπάλληλοι αυτοί να είναι κυρίως υποχρεωτικής και μέσης εκπαίδευσης, ώστε να μη στερηθεί η διοίκηση στελέχη ανώτερης εκπαίδευσης και με εξαίρεση υγείας και παιδείας.
Εάν συνυπολογιστεί η πρόταση, σημειώνει η ηγεσία του υπουργείου, τότε η δέσμευση για μείωση του προσωπικού του δημοσίου κατά 150.000 μέχρι το 2015 όχι μόνο θα επιτευχθεί αλλά θα υπερκαλυφθεί, καθώς διασφαλίζεται ένα σημαντικό «μαξιλάρι» έως και 65.000-70.000 αποχωρήσεων επιπλέον του στόχου.
Εάν συνυπολογιστούν οι αποχωρήσεις που έχουν λάβει ήδη χώρα εντός του 2010 (περίπου 80-90.000), προκύπτει ότι μέχρι το 2015 θα απασχολούνται στο Δημόσιο λιγότεροι από 600.000 εργαζόμενοι, συνεπώς το μέγεθος του δημοσίου θα έχει μειωθεί κατά το 1/3 περίπου.
Όσον αφορά τις επιπρόσθετες μισθολογικές μειώσεις κατά 167 εκατ. ευρώ, όπως έχει ζητηθεί, κατόπιν συνεργασίας με το Υπουργείο Οικονομικών οι υπηρεσίες του ΥΔΜΗΔ εκτιμούν ότι με την πρόταση για συνταξιοδοτική ωρίμανση επιτυγχάνεται ο στόχος για δημοσιονομικό όφελος 167 εκατ. για τα έτη 2013-2014, με βάση αφενός την εξοικονόμηση που προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ μισθολογικού κόστους και συνταξιοδοτικής δαπάνης 35.000 υπαλλήλων (12.000 για το 2013 και 23.000 για το 2014) καθώς και αφετέρου με βάση τα καθαρά έσοδα που προκύπτουν στην περίπτωση εξαγοράς τριών ετών πλασματικής υπηρεσίας (που ανέρχονται σε περίπου 110-120 εκατομμύρια).
Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνεται σε κείμενο του υπουργείου (σύμφωνα με το π.δ. 169/2007 «Κώδικας Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων», άρθρο 1 παρ. 1 εδ. Δ) θεμελιώνει δικαίωμα σύνταξης ο υπάλληλος που έχει εικοσαετή τουλάχιστον πραγματική συντάξιμη υπηρεσία σε περίπτωση που απολυθεί γιατί καταργήθηκε η θέση του, εφόσον αμέσως πριν από την απομάκρυνση του έχει πλήρη πενταετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία.
Συνεπώς αναφέρει η real.gr, και στην υποθετική περίπτωση μαζικών απολύσεων, οι υπάλληλοι θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης είτε άμεσα είτε μετά από κάποιο διάστημα. Συνεπώς είναι μηδαμινό το όποιο δημοσιονομικό όφελος θα μπορούσε να προκύπτει.
Οι συγχωνεύσεις στους δημόσιους οργανισμούς
Καταργούνται ή συγχωνεύονται σε πρώτη φάση 21 φορείς ή ομάδες φορέων (213 νομικά πρόσωπα) και προκύπτουν 9 ομάδες φορέων (34 νομικά πρόσωπα). Το σύνολο των εργαζομένων που απασχολούνται στους οργανισμούς αυτούς είναι 5.256.
Αυτό το πρώτο κύμα συγχωνεύσεων θα αποτελέσει οδηγό για το ευρύτερο σχέδιο συγχωνεύσεων και καταργήσεων, με σαφείς στόχους και χρονοδιαγράμματα.
Το ΥΔΜΗΔ, πάντοτε σε συνεργασία με τα αρμόδια εποπτεύοντα υπουργεία, συλλέγει τα επιχειρησιακά δεδομένα του κάθε φορέα (καταγραφή ανθρώπινου δυναμικού, λειτουργικές δαπάνες, δείκτες αποτελεσματικότητας) και προωθεί την αξιολόγηση του συνόλου των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ του Δημοσίου που αφορά περισσότερους από 1.000 φορείς.
Με βάση ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια (η αλληλοκάλυψη των ασκούμενων αρμοδιοτήτων από άλλες υπηρεσίες με ομοειδή αντικείμενα δράσης ή η πρόδηλη αδυναμία των φορέων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης διοίκησης λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων), η αξιολόγηση αυτή θα αποτελέσει βασικό εργαλείο για τα σχέδια συγχωνεύσεων φορέων του δημοσίου, με αντίστοιχα οφέλη με όρους όχι μόνο κόστους αλλά κυρίως αποδοτικότητας.
Το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί στους υπό συγχώνευση ή κατάργηση φορείς θα μετακινηθεί σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα ανάλογα με τις ανάγκες τους, καθώς και στους συνιστώμενους με το νόμο αυτό φορείς.
Στόχος είναι η αποδοτικότερη αξιοποίηση του προσωπικού σε άλλους φορείς του ∆ηµοσίου, οι οποίοι είναι υποστελεχωµένοι, η βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών και η ταυτόχρονη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων του προσωπικού.
Τονίζεται ότι στο πλαίσιο της μεταφοράς του προσωπικού δεν συνιστώνται νέες θέσεις στους φορείς υποδοχής, ενώ δεν πραγματοποιείται μεταφορά του στον στενό δημόσιο τομέα, ώστε να μην μπορεί να χαρακτηρισθεί αυτή ως νέα πρόσληψη και ενταχθεί στον κανόνα 1:5.